marți, 15 martie 2011

Pesticidele din fructe si legume

Sursa foto: aici

Din pacate, chiar si in conditiile in care mancam numai fructe, legume, seminte, nuci nu putem fi siguri pe ce mancam datorita multitudinii de pesticide cu care sunt stropite acestea. Am cautat cum putem sa evitam pe cate posibil si ce putem sa facem in acest caz si am sa impartasesc aceste informatii.

Un raport al UE arata ca 45,9% din fructele, legumele si cerealele produse in spatiul european contin pesticide. Din pacate, majoritatea legumelor si fructelor din supermarketurile noastre sunt importate.

Ce sunt pesticidele: sunt substante sau amestecuri de substante cu ingrediente biologic active folosite in cultura legumelor, fructelor si produselor agricole. Rolul lor este de a combate daunatorii - insecte, microbi, buruieni.

„Pesticidele sunt folosite pentru a scăpa de bolile şi dăunătorii fructelor şi legumelor. Acestea arată mai bine, producţia este mai mare. Pesticidele sunt însă liposolubile, sunt absorbite mai ales în coajă şi devin foarte periculoase pentru consumatori“, explică directorul Institutului de Cercetări Alimentare, prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi.

Fructele si legumele cu cel mai inalt grad de pesticide:
  • stugurii;          
  • bananele;
  • ardeii;
  • merele;
  • telina;
  • piersici;
  • nectarine;
  • capsunile;
  • perele;
  • spanacul;
  • ciresele;
  • morcovii;
  • salata verde;
  • ciuperci;
Fructele si legumele cu cel mai scazut grad de pesticide:
  • ceapa;
  • avocado;
  • porumb;
  • ananas;
  • mango;
  • kiwi;
  • sparanghel;
  • mazare;
  • varza;
  • vinete;
  • papaya;
  • pepene;
  • brocoli;
Sursa: aici
Vedeti si aici o lista.

Pesticidele pot cauza:
  • grave probleme hormonale;
  • sterilitate;
  • cancer;
  • malformatii la copii;
  • probleme cu ficatul;
  • afecteaza sistemul imunitar;
„Niciun produs vegetal românesc nu a fost depistat până în prezent cu un conţinut de pesticide mai mare decât nivelul legal admis de UE, susţine Elena Leaotă, şefa Direcţiei fitosanitare din Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Ea spune că fructele şi legumele de provenienţă autohtonă conţin mai puţine pesticide decât cele din statele vechi membre UE, datorită cantităţilor mai mici de substanţe chimice utilizate de fermierii români la unitatea de suprafaţă cultivată. 

Ce putem face:
  • sa cumparam fructele si legumele din piete - de la producatori locali. Chiar daca acestea sunt mai cu pete, mai mici, mai neaspectoase sunt mai sigure;
  • cumparat fructele si legumele care au mici pete, nu au aceeasi marime si forma in schimbul celor care arata precum cele din plastic;
  • spalati foarte bine toate fructele si legumele (o sa prezint si o varianta de solutie - mai jos un pic);
  • spala chiar si fructele si legumele la care oricum cureti coaja (portocale, banane, kiwi). Cojile lor sunt imbibate cu solutii chimice ca sa reziste mai mult timp pe rafturi;
  • cumpara fructe si legume de sezon - pentru cresterea acestora s-au folosit mai putine substante chimice;
  • evitati produsele din China - este cea mai poluata zona de pe pamant;
  • daca aveti o gradina plantati singuri mai ales legumele, la mai multi am vazut chiar si in balconul blocului;

Solutie pentru indepartarea pesticidelor (sursa):
  • 1 lingura zeama de lamaie;
  • 2 linguri otet;
  • 1 cana apa filtrata;
  • o sticla cu pulverizator;
Surse:

5 comentarii:

  1. Reconfortant! :P
    Cum am încercat agricultura bio în propria ogradă dar recoltele mi-au fost devorate de dăunători sau decimate de boli, mă gândesc că singura sursă de hrană necontaminată de hormoni, respectiv pesticide, rămâne codrul verde.
    A venit primăvara, deci îmi iau puşca şi plec la vânătoare. O să halesc fazanul sau bâtlanul lângă o legătură de leurdă.
    Extrapolând, deliberez dacă nu cumva şi-un mistreţ mai mititel şi mai curăţel, aşa, e mai bun decât roşiile chinezeşti.

    =))

    RăspundețiȘtergere
  2. :)) Foarte adevarat. Citeam ieri pe blogul Ligiei (http://ligiapop.com/2009/05/22/ne-putem-scapa-de-pesticidele-prezente-in-cruditati/) chiar la sfarsitul articolului cum poti scapa de daunatorii din propria gradina. Eu zic sa le mai dai o sansa, mai ales ca ai aceasta posibilitate :).

    Oricum, mai bine nimic decat rosii din China sau in cazut tau un fazan :P (eu n-am mancat niciodata carne)

    RăspundețiȘtergere
  3. Norocoaso! Eu am halit la viata mea cativa porci, vreo cateva vaci, o caracatiţă, mulţi pui de baltă, foarte mulţi pui de Avicola, plus nişte gaşte şi nişte raţe.
    Brrrr.....din inventarul ad hoc reiese c-am mâncat o fermă întreagă, fi-mi-ar de bine! :O
    Dar am mâncat şi fructe! (Dacă erau de mare, aveau oare ceva vitamine? :o )

    Lăsând gluma la o parte, să ştii că acum sunt alt om. Mananc carne maxim odata pe lună, când mă răpune pofta, beau măcar un kil de apă pe zi, ceea ce-mi produce un tangaj îngrozitor printre măruntaie şi fac o oră de sport zilnic, 6 zile pe săptămână.

    Ei, ce zici de asta?
    Dacă ei nevoie de un studiu de caz pentru blog, mă ofer, dar fără disecţie. =))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dupa cativa ani buni,ajung si eu sa citesc ceea ce ai postat mai sus.ITI MULTUMESC din suflet ! Nu am mai ras asa bine de cativa ani,asta de la exprimarea draguta. Poate pare deplasat,dar eu tot iti multumesc!

      Ștergere
  4. Chiar daca nu am mancat carne constint sunt convinsa ca am mancat cel putin o jumatate de purcel din aditivii din paine de ex. De curand incerc pe cat posibil sa fac totul in casa, am facut aseara niste painici exceptionale si foarte simplu de facut - am sa pun in curand reteta.

    In alta ordine de idei imi place mult umorul tau si sunt curioasa daca ne stim si altfel decat online - am incercat sa-mi dau seama din blog dar n-am avut izbanda.

    Mersi de disponibilitate (chiar ma gandeam ca ar fi fain sa fac interviuri cu diversi oameni care si-au schimbat stilul de viata) si felicitari pentru shimbari.

    Multa sanatate,
    Betty

    RăspundețiȘtergere